Luchtvervuiling, zelfs onder de limieten opgelegd door overheden, houden verband met verschillen in de hersenen van kinderen. Dat blijkt uit een analyse van onderzoeken op vier continenten.
Meer dan 70 procent van de inwoners uit de G20-landen is voorstander om milieuschade strafbaar te maken. Bedrijven of regeringen die de natuur of het klimaat beschadigen zouden zo voor de rechter gebracht kunnen worden.
De uittredende Mexicaanse president Andrés Manuel López Obrador grijpt een tweederdemeerderheid in het parlement aan om hervormingen door te duwen die het hooggerechtshof de voorbije jaren dwarsboomde. Vooral een justitiehervorming is controversieel: daardoor zou het volk voortaan rechters aanstellen via verkiezingen.
Massaal bomen planten om het klimaat te redden: werkt dat? Zeker, maar in bijna de helft van de gevallen is het nog beter om de natuur het werk zelf te laten opknappen, stelt een studie in Nature.
De ceo’s van meer dan vijftig bedrijven roepen de nieuwe EU-Commissie op om vast te houden aan het klimaatdoel van uitstootloze auto’s tegen 2035. De doelstelling geeft de sector de zekerheid die broodnodig is om de transitie tot een goed einde te brengen, zeggen onder meer Volvo, Maersk en Uber.
Europese steden komen veel dichter bij het ideaal van de 15-minutenstad - waar alles snel zonder auto bereikbaar is - dan grote steden elders in de wereld. Maar tussen steden en wijken zijn er grote verschillen, en die kunnen ongelijkheid aanjagen.
Uit een rondvraag aan een Britse topuniversiteit blijkt dat het academisch personeel zich goed bewust is van de schade die vliegreizen toebrengen aan het klimaat, maar dat velen nog vaak naar conferenties vliegen.
De installatie van een laadpaal leidt tot meer omzet voor bedrijven in de buurt, blijkt uit onderzoek door het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Dat effect is nog sterker in wijken met lage inkomens.