Europese steden komen veel dichter bij het ideaal van de 15-minutenstad - waar alles snel zonder auto bereikbaar is - dan grote steden elders in de wereld. Maar tussen steden en wijken zijn er grote verschillen, en die kunnen ongelijkheid aanjagen.
Migranten terugsturen is minder evident dan soms wordt voorgesteld, stelt nieuw onderzoek aan de VUB. Ook ontrading van migratie mist vaak zijn doel: de gevaren op de weg schrikken migranten niet af, de sprankel hoop op een beter leven is veel groter.
Van het voormalige Oost-Duitsland en Hongarije tot Azerbeidzjan en Georgië: in veel voormalige Sovjetlanden groeien pro-Russische politieke krachten. Hoogleraar Internationale Veiligheid Stefan Wolff analyseert het fenomeen.
De Raad van Europa, de VS, Groot-Brittannië en een tiental andere landen hebben het eerste internationaal verdrag getekend om de opmars van artificiële intelligentie te verzoenen met de bescherming van de mensenrechten, de democratie en de rechtsstaat.
Veel weten we niet over de economische plannen van presidentskandidaat Donald Trump. Ja, hij wil de belastingen drastisch verlagen en invoerheffingen fors optrekken.
De vraag naar olie vertraagt sterk, volgens de nieuwste cijfers van het Internationaal Energie Agentschap. Onder meer de “explosieve groei van elektrische wagens” en de aanleg van meer spoor in China zetten druk op de wereldwijde vraag.
De installatie van een laadpaal leidt tot meer omzet voor bedrijven in de buurt, blijkt uit onderzoek door het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Dat effect is nog sterker in wijken met lage inkomens.
British Airways heeft een deal gesloten om een aanzienlijk deel van haar uitstoot te compenseren via de financiering van … fijngemalen stenen. Dat steengruis wordt op de grond gestrooid en moet er CO2 opslaan, waardoor die niet in de atmosfeer vrijkomt.