Wereldwijd zijn al minstens 86 rechtszaken aangespannen tegen 's werelds grootste olie- en gasbedrijven. Jaarlijks zijn dat al drie keer meer processen dan tien jaar geleden.
In de eerste helft van dit jaar heeft Europa meer stroom geproduceerd op basis van wind en zon dan uit olie en steenkool. Ook in België was dat het geval.
Blozen: Charles Darwin noemde het 'de meest bijzondere en meest menselijke van alle uitdrukkingen'. Maar waarom blozen we, en wat zijn de onderliggende mechanismen? Wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam onderzochten het op een opvallende manier: met karaoke.
Door tienduizenden theezakjes te begraven en ze drie maanden later weer op te graven, verzamelden wetenschappers en burgers over de hele wereld gegevens over de afbraak van plantenmateriaal in de bodem. Daarmee kon een team van onderzoekers kaarten maken die nuttig zijn voor klimaatmodellen.
Europese steden komen veel dichter bij het ideaal van de 15-minutenstad - waar alles snel zonder auto bereikbaar is - dan grote steden elders in de wereld. Maar tussen steden en wijken zijn er grote verschillen, en die kunnen ongelijkheid aanjagen.
Uit een rondvraag aan een Britse topuniversiteit blijkt dat het academisch personeel zich goed bewust is van de schade die vliegreizen toebrengen aan het klimaat, maar dat velen nog vaak naar conferenties vliegen.
De installatie van een laadpaal leidt tot meer omzet voor bedrijven in de buurt, blijkt uit onderzoek door het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Dat effect is nog sterker in wijken met lage inkomens.
Vier op de tien kinderen in Londen die met de auto naar school gingen, stapten na de invoering van de ultralage-emissiezone (ULEZ) over op ‘actievere’ vervoerswijzen, zoals lopen, fietsen of het openbaar vervoer.